Album Maksa i Aleksandra Gierymskich





Cała jego działalność artystyczna była jednym, nieprzerwanym, niezamąconym ciągiem stopniowego rozwijania się i stopniowego doskonalenia tych wszystkich cech indywidualnych, które
w pierwszym jego samodzielnym obrazie, _Ułani w pochodzie, _już widniały.
Aleksander tymczasem przeszedł całą niemal gradację szkół, od kopiowania antyków pod kierunkiem Amschitza aż do kompozycji w pracowni Pilottiego.
Szkoła kompozycji jest jedną z największych niedorzeczności w kształceniu się _malarza. _Układ obrazu i pojęcie o nim nie mogą być ujęte w jakieś prawidła niezłomne.
Stosunek nieba do ziemi, figur do tła i do siebie, brył do płaszczyzn, plam ciemnych do jasnych, słowem — wszystko, co stanowi zasadniczą stronę kompozycji, jest dziełem
indywidualności artysty, jego oryginalności i geniuszu, które tym bardziej będą oryginalne i genialne, im artysta okaże się mniej skłonnym do przyjęcia jakichś stałych,
umówionych czy wymyślonych form tworzenia.
Można wprawdzie odnaleźć rozmaite typy kompozycji, można z całego przebiegu historii sztuki wywnioskować o jej rozwoju i kierunku, lecz nie można wskazać, w jaki sposób należy
komponować obraz, gdyż nie można stanowczo orzec, który z tych sposobów jest najlepszy lub przynajmniej o tyle dobry, że każdy talent w nim się zmieści.
Ze szkołą kompozycji rzecz się ma zupełnie tak samo jak ze szkołą strategii i taktyki: tu i tam zwycięzcami są ci tylko, którzy rozbijają system uznany i podawany za najlepszy.
Z czasów nie tak bardzo nawet dawnej kampanii istnieją biuletyny, w których sztab użala się, że znakomity plan jakiegoś jenerała rozbił się o zupełny brak taktyki jednego z
dowódców nieprzyjacielskich.
Najsławniejsi malarze XIX wieku: Gericault, Delacroix, Rousseau, _Co_rot, Diaz, Daubigny, Courbet, Makart, zostali wydaleni z akademii za niezdolność w pojmowaniu najprostszych form i
formuł sztuki.


<<Poprzednia 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 Nastepna>>